Wanneer uw auto uitlijnen?
Er zijn een aantal punten waarmee u kunt controleren of de auto uitgelijnd moet worden. Deze punten zijn:
- Trekt uw auto tijdens het rijden steeds naar links of naar rechts?
- Of slijten uw banden abnormaal of onregelmatig op bepaalde plekken?
Dan is het mogelijk dat uw wielen niet in de juiste positie staan ten opzichte van uw auto. Laat in dat geval onze monteur uw auto uitlijnen.
Wat is uitlijnen van uw auto?
Als een auto goed uitgelijnd is, staan de wielen in de juiste stand op de weg en heeft de auto de beste rijeigenschappen.
Omdat er veel krachten op uw wielen uitgeoefend worden tijdens het rijden, veranderen de wielstanden van uw auto in de loop van de tijd. U merkt dit door:
- Scheve bandenslijtage.
- Extreem naar rechts of links trekken van de auto.
- “Zoekerig” weggedrag.
Deze wielstanden zijn af te stellen* en dat noemen we uitlijnen. Voor een standaard uitlijning vragen wij € 92,50,- incl BTW.
* afstellen/uitlijnen is alleen mogelijk indien het onderstel in goede conditie is. Het kan zijn dat er speling zit op de ophangpunten of stuurinrichting, of dat er kromme of beschadigde onderdelen aanwezig zijn óf dat er sprake is van onjuist gerepareerde autoschade. Deze mankementen dienen eerst opgelost te worden, alvorens aan de uitlijning begonnen kan worden.
Een goed uitgelijnde auto:
- Heeft het beste weggedrag en stuurcontrole.
- Stuurt comfortabel.
- Zorgt voor brandstofbesparing.
- Voorkomt verhoogde slijtage aan banden en onderstel.
Wij beschikken over geavanceerde uitlijnapparatuur en uitlijnspecialisten.
Wat is VIERWIELUITLIJNING?
Bij van Sprundel Mobiliteit houden we altijd de nieuwste ontwikkelingen in de gaten. Zo hebben wij de beschikking over een speciale installatie voor het uitlijnen van uw banden, een computergestuurde vierwieluitlijnmachine. Dit apparaat dat in 3D werkt, kan uw banden veel nauwkeuriger uitlijnen dan de traditionele methodes. Ook doen we hiermee keuringen na ongevallen.
Het uitlijnen van de wielen van een motorvoertuig is het proces waarbij afwijkingen in de wielstanden worden gecorrigeerd. Deze afwijkingen kunnen zijn ontstaan door het raken van een stoeprand, over een grote steen of door een gat in de weg rijden. Bij een auto met wielstandafwijkingen kunnen verschillende klachten voorkomen. De belangrijkste in verband met de koersstabiliteit zijn: 1.de auto trekt naar één kant, 2.de auto stuurt zwaar, 3.de auto stuurt te licht, 4.de auto is niet koersvast (zig-zag of pendelkoers).
Wat is TOESPOOR?
Toespoor is nodig bij auto’s met achterwielaandrijving. Door de aandrijving worden de voorwielen iets naar buiten gedrukt, waardoor het toespoor wordt gecorrigeerd en de wielen perfect rechtuit draaien. Zonder toespoor zouden de banden onnodig slijten en zou het brandstofverbruik hoger liggen. Auto’s met voorwielaandrijving hebben uitspoor: de wielen zijn iets naar buiten gedraaid.
Wat is CAMBER?
Camber of wielvlucht is de afwijkende stand van de wielen van een voertuig ten opzichte van de verticale lijn door het wiel.
Bij auto’s kent men positieve en negatieve camber.
Positieve camber: de bovenkant van de wielen staat verder naar buiten dan de onderkant: dit is meestal nodig bij assen die beladen gaan worden. Door spelingen en doorbuiging zakt de as in het midden iets in, waardoor de wielen slechts met de binnenkant van de banden de weg zouden raken. Door de toepassing van positieve vlucht wordt dit voorkomen: de belading corrigeert deze opzettelijke “fout” en de banden raken de weg over het gehele loopvlak.
Negatieve camber: de bovenkant van de wielen staat verder naar binnen dan de onderkant: dit gebeurt in het algemeen bij aangedreven wielen, die door de aandrijfkrachten gecorrigeerd worden. Indien de aangedreven wielen tevens de zwaarst beladen wielen zijn, zoals bij een vrachtauto, wordt een “gulden middenweg” gezocht.